Dato(er) - 24/02/2022

Nogle gange kan det vist svare sig bare at tilstå med det samme. Og jeg indrømmer derfor gerne, at det kan forekomme næsten umuligt IKKE at kende Iben Krogsdal, hvis man da ellers kommer jævnligt til gudstjenesterne i vores valgmenighed.

Både Mads og jeg er blevet uhyre glade for at bruge Ibens salmer i gudstjenesterne, for der er gode, sangbare og indeholder generelt poesi af en sjælden karat herhjemme. Læg dertil, uden hende ville opgaven med at forny salmesangen, så den kan være med til at trække nye generationer ind for at høre verdens bedste historier, bliver mærkbart vanskeligt.

Der er altså flere grunde til vores begejstring både ved alteret og orglet: Først og fremmest er hun lidt af en troldkvinde med ord. Iben Krogsdal mestrer den svære kunst at sige noget uhyre væsentligt om vores menneskeliv og ikke mindst den del af det, der har at gøre med vores forhold til vorherre og hans søn. Og så gør hun det uden at bruge vanskelige, indforståede ord som kun en inderkreds af ´kendere´ får det fulde udbytte af. Iben kan som en udtrykte det efter at have været til en salmeaften med hende, fortælle om sine salmer på en fantastisk nærværende måde, så det virkelig åbner op for salmerne, deres budskab og baggrund for dem. Iben har en helt særegen til med enkle og ukunstlede ord at sætte på det dybe, på tro og håb. Vi var alle blæst bagover!!. Det var virkelig godt!! Også en dejlig vekselvirkning mellem at høre hende fortælle og så selv aktivt deltage ved at synge salmerne.

Se, det er en ret gengivelse af en aften i dejligt selskab med Iben, som jeg selv oplevede dem. Så kom og vær med til en en aften, hvor vi alle lærer noget nyt, der i dyb respekt bevidst læner sig op ad det gamle…. og samtidig får rørt stemmebåndet. Og får så naturligvis også lidt smørelse til ganen, så vi ikke går sukkerkolde eller tørrer helt ud og må gå hjem som knirkende vissepind.