Dato(er) - 04/05/2022

Sted: Storstuen

Den danske reformations officielle år er 1536. Sådan har vi lært i skolen, men det hele var i gang meget før. Kirkehistoriker ved Københavns Universitet, Rasmus H.C. Dreyer, fortæller i sit foredrag om den danske reformation, om byer og steder og den kamp, reformationen også blev.

Og så skal vi høre en hel del om den såkaldt danske Luther: Hans Tausen, ”plovdrengen fra Birkende by”, som B.S. Ingemann kaldte ham. For var han egentlig så luthersk, som vi ellers har lært? Hans Tausen og de danske reformatorer ville gøre et ukristeligt samfund kristeligt og troende igen – koste hvad det ville.

Ny forskning har for første gang i nærmest århundreder tilladt sig at gå Tausens tekster og teologi igennem. Og denne aften kigger vi Rasmus over skulderen.

Rasmus H.C. Dreyer er adjunkt, ph.d. i kirkehistorie på Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet.

Han er formand for Selskabet for Danmarks Kirkehistorie. Han har tidligere været præst så forskellige steder som Roskilde Domkirke – hvor Hans Tausen også var prædikant – og på Storebæltsøerne, Agersø og Omø. Han udgav i 2020 bogen ”Hans Tausen mellem Luther og Zwingli” (Syddansk Universitetsforlag).