Dato(er) - 23/02/2023

Sted: Kirken

Kunstneren Arne Haugen Sørensen, der har udsmykket mange af vore kirker herhjemme og har sit eget museum, har en meget personlig måde at formidle og fortolke det religiøse på.

Nu bliver hans univers levendegjort i en sansemættet fortælling i billeder, poesi og musik. Fortællingen udfolder det andalusiske begreb ”El duende”, som Arne Haugen Sørensen er meget optaget af.
El duende kan beskrives som en kraftfuld og mørk, nærmest dæmonisk og underjordisk inspiration, der bemægtiger sig kunstneren. Et voldsomt kunstnerisk udtryk opstår, rodfæstet i fortiden – de døde kommer til orde, og taler gennem kunstneren.

Arne Haugen Sørensen har illustreret Garcia Lorca´s poesi og digte, som er båret af den samme fascination af ”El duende”. Sprogligt indfanger Lorca den mørke kærlighed og lidenskab i en hvirvlende vildskab, vekslende mellem drøm og virkelighed.

Musikken, der ledsager ordene, er af den argentinske tangokonge, Astor Piazzolla, og den bevæger sig i det samme eksistentielle spændingsfelt og tilføjer fortællingen en sanselig dimension. Titler som ”El Tango del Diablo” ”Romance del d¨Diablo” ”Vayamos al Diablo” og en række andre værker er en del af fortællingen.

Foredragsholder og oplæser denne aften er valgmenighedspræst Anders Carlsson, mens musikken leveres af ”TangoCatz Quartet”, der består af klarinettisten Anna Klett, cellisten Anne Vilain,  Marie Wärme på accordeon, og pianisten Selma Hande Gade.