Dato(er) - 20/04/2024

Normalt synger de længselsfuldt om ”April in Paris”, men mindre kan vel også gøre det. Hvorom alting er: Lørdag den 20. april drager vi i samlet flok med bus til det, vi nu atter har lov at kalde Kongens København. Vi får nu ikke hverken tid eller lejlighed til at hilse på regenten og resten af den kongelige familie på Amalienborg, for vi skal ind på Vartov og besøge den kirke, som den daværende konge, Frederik den Sjette, tildelte Grundtvig som et plaster på såret efter de 13 år, hvor Den Gamle havde været under censur og fuldstændig frosset ude fra det ”gode” selskab.
Thorstein Balle, der er seniorforsker ved Vartov og et både vidende og skønt friskolemenneske, kommer og viser os rundt i både kirken og de bygninger, der i dag huser en lang række organisationer, heriblandt Grundtvigsk Forum, der ejer hele det store bygningskompleks.
Vi skal spise i Vartov, og bagefter skal vi besøge et af de smukkeste museer i verden overhovedet. Det er brygger Carl Jacobsens store gave til det danske folk. Jacobsen var en ivrig kunstsamler, og i 1888 skænkede han sin samling til det danske folk med henblik på, at den danske stat skulle opstille samlingen i en bygning i København.
Det blev til ”Ny Carlsberg Glyptotek”, der i arkitekten Vilhelm Dahlerup stilsikre hænder blev opført på Dantes Plads, ikke langt fra Vartov. Dahlerups smukke bygning blev indviet i 1897, og herefter er Ny Carlsberg Glyptotek blevet udvidet flere gange, så det i dag rummer en helt unik samling som vi skal se.

Program (med ret til mindre ændringer):

09.00: Vi mødes på P-pladsen ved Storstuen. I bussen får vi et rundstykke og en kop kaffe, og vi synger sikkert også en sang eller to.

11.00: Vartov med rundvisning ved Thorstein Balle.

12.30: Frokost i Vartov

13.15: Afgang fra Vartov mod Ny Carlsberg Glyptoteket

13.30: Ankomst Ny Carlsberg Glyptoteket og rundtur ved Ole præst eller på egen hånd. Det er muligt at købe en kop kaffe i Glyptotekets smukke café.

15.30: Afgang mod Sdr. Nærå fra Glyptoteket.

17.30: Hjemkomst

OBS: Der er tilmelding her på hjemmesiden, og det er først-til-mølle.

Der er ikke flere pladser til dette arrangement.